Sen produtos
A CONVERSA DAS ABELLAS
A Orosia, abella-nai.
Corriño de mulleres ociosas sentadas nun galpón cheo de
ferramentas e moitas noces. Diante, un verde prado un
regueiro alá abaixo rumor de auga que soa sombra e
paxariños. OLALLA mira para A do Barral, a prima que xanta
soa na leira de alá, ben se ve que con fame. Un anaco de
empanada, será.
OLALLA
Ai, se as súas mans fosen pólas de abruñeiro!
Dores agasalla as outras cun cesto de amarotes que vén de
recoller.
DORES
Morrería noviña de tanto zugar as abellas na flor desas
cuncas.
Xiana abre micros imaxinarios a un público imaxinario que
non sabe durmir.
XIANA
A do Barral déixase chuchar polos seus coma a flor da silva.
Branca érguese, concéntrase moito e ponse a bailar no
prado. Un “pas de chat”.
BRANCA
Non morrería non. Tería moitos fillos. Onde hai abella
tamén hai ciroliñas.
OLALLA fai zoar unha zoadeira de cortizo. Orosia, arrimada
a un sacho, mira en fite para a cadeira de rodas, baleira, do
seu amor. Polo camiño ancho pasa un tractor.
OROSIA
Canto máis mel da a flor da silveira mellor ano para as
nenas que andan ás amoras. A flor máis chuchada fai a
mellor mazá.
Xiana pecha o micro. Orosia aloumiña a cadeira de rodas.
Dores anda a pregar unhas follas de figueira disque para
facer con elas un caderno.
DORES [agarra o micro de Xiana)
Aprendede, rapaces, a cartilla da muller-abella.
BRANCA
Tamén son abellas eses que andan a vir escapados das
guerras de alá, fan un zoar..., un rebumbio...!
Olalla pon dúas herbas entre os beizos e fai con elas un son
estridente animal que rincha carro que renxe. Xiana, coa
cabeza entre as mans, deixa saír do peito ruidiños estraños
alleos antigos.
A Orosia, abella-nai.
Branca improvisa un movemento triste, saca un corpo do
mar.
OROSIA
As abellas non pican a quen espalla ramallos de oliveira
sobre a cara dos mortos.
XIANA
Nunca tantos se viron como andan polas praias estes
tempos.
OLALLA fai tremelar un serrón oxidado. Xiana cantaruxa
algo. OROSIA sopesa os danos das últimas treboadas.
OROSIA
Facer versos cun lápis virá sendo coma facer regos cun
sacho, ou? Esa muller, A do Barral, é quen de sacar patacas
dun penedo.
DORES érguese somnámbula perdidiña coma se soñase a
cara tapada co seu sombreiro, dá voltas arredor coma unha
nena.
BRANCA
A do Barral sabe dar de sí, é coma se o corpo non lle
estorbase para facer cabrioladas.
OROSIA espalla polo eido adiante unha manchea de gran de
millo
OROSIA
Non hai sen abella esprego na Mariña nin tioira no monte
do Seixo ourego no Courel toxo en Bergondiño buxus
sempervirens n’Alén nin carpaza tampouco alá na terra da
Fonsagrada. Eses tractores afórranlle traballo á xente
enchen de gasoil as flores da beiravía para desgracia e
perdición do xénero infantil e do himenóptero ápido
voador social.
DORES
O papá dicía: non estoupes a abella dentro do estraloque
abeluria baloco borleta croque dixital estalote milicroque
sanxoán.
OLALLA
A miña bisavoa Alicia dicía : apartade rapazas dos que
estoupan a abella dentro do estraloque. E batía as mans
para espantalos.
OROSIA
A mamá Celsa dicía : o que mata uha abella dentro dun
estraloque nunca terá mel para sacar de sí.
XIANA
A miña mamá dicía: ti estuda pequena segar os estraloques
da ribada non é traballo para nenas. E así aconteceu que
non aprendín a traballar. Ti abrícheslle a porta as abellas,
fías delas, non si, Orosia? Serías quen de durmir nun
apiario.
DORES [somnámbla outra volta]
Se non houbese guerras non habería escapados entre o
millo bebendo leite de mazaroca.
BRANCA [postura fetal]
De pequena o papá cubríame os dedos coa flor dos
estraloques, en cada dedo una flor, para que non chores
máis dicía o papá para que nunca peligres.
OLALLA [espalla os seus dedos dentro dun sol pequecho,
unha raiola].
Dedos de mestra os seus e os do seu señor pai, señora,
abellas que non se estoupan
OLALLA asubía baixiño e fai zoar unha casca de noz furada,
atada cun cordel. DORES estoupa unha flor de estraloque
baleira. OLALLA estoupa outra flor de estraloque. XIANA
estoupa outra. OROSIA, outra. Rin todas a un tempo.
OROSIA [pesarosa, de pronto]
Estaban os comareiros cheíños de espiño branco en flor,
coma se nunca fose morrer ninguén.
OROSIA senta na cadeira de rodas. Hai un silencio tranquilo,
fondo. Olalla non toca instrumentos, Xiana non canta, Branca
non baila, Dores ten posta unha man diante da boca.
OROSIA
Costureiriña bonita, dixo o meu Antonio, e pechou os ollos
coa abella dentro. Ninguén llos estoupou.
EU, unha mulleriña que estivera calada todo o tempo,
deitada alí no chan, escaravellando na terra porque tamén
ela ten unha perda alí, na silveira do lado esquerdo, estoupa
a falar con moito desacougo, consciente de que vai esgazar a
harmonía
EU
Ai, ABELLA-NAI, que vai pasar agora? E vós, as outras,
veña, dicide, que vai pasar? Ei, deus ou demo ou xabaril do
monte, quen sexa ese que anda a remexer entre as xestas,
que vai pasar?
Ría o xabaril, sempre tan destructivo. Menos mal que as
abellas abeiráronse a EU e arrodeárona cos seus ruidiños
tépedos. Imos chamar por A do Barral, Dixo Orosia, que está
moi soa alá. E asubiaron.
Con Branca Novoneyra, Dores Tembrás, Olalla Cociña, Orosia Sousa, Xiana Arias.
Luz Pichel, outubro, 2015